Dagmar slutar med retuschering av modeller

Läste ett positivt, nytt och inspirerande initsiativ som varumärket Dagmar nu inför i sin marknadsföring och kampanjer. Tack Dagmar för en väg i rätt riktning. 
Nyheten är den att varumärket House Of Dagmar från och med sin höstkollektion slutar slutar retuschera sina modeller för marknadsföringen
 
Sara Persson för Damernas Värld skrev om detta på deras hemsida varifrån jag snappade upp nyheten, läs den HÄR och spana in kollektionen  ...

"Som varumärke känner vi ett stort ansvar att visa upp olika utseenden, säger Kristina Tjäder, creative director på Dagmar."

Den 19 juli lanseras House of Dagmars A/W17-kollektion. Samtidigt slutar företaget att retuschera de modeller de använder i sina kampanjer.

Bakgrunden till initiativet är att Dagmar genom att visa modeller vars utseenden inte redigerats vill ge självförtroende och jobba för att motarbeta osunda ideal.

– "Dagmars mål är att stärka kvinnor, vi kände att vi gör motsatsen till det genom att producera bildmaterial som inte visar verkligheten. Vi vill etablera ett annat ideal än en felfri hud och en kropp utan minsta skavank. Det är inte realistiskt, istället vill vi visa en variation av fantastiska kvinnor som är naturligt vackra och som inte har blivit retuscherade, säger Kristina Tjäder."

 

Så klokt och på tiden att visa en verklighet vi vill och kan ställa oss bakom. älskar meningen "Dagmars mål är att stärka kvinnor, vi kände att vi gör motsatsen till det genom att producera bildmaterial som inte visar verkligheten" -vilket tyvärr är just vad många modejättar, influencer och statusrelaterade personer sänder för signaler.

 

 

damernas värld design fashion feminism success
0 kommentarer