One Bag Habit och processen hittills

.............

I samband med förändringen valde flera stora svenska klädkedjor att börja ta betalt för sina påsar. Ytterligare butikskedjor har också anslutit sig efter hand, skriver Svenska Dagbladet.

Enligt kedjorna själva är minskningen tydlig. Lindex uppskattar att endast runt 30 procent av kunderna väljer att köpa en påse. Kappahl säger att mindre en hälften köper en påse.

Båda företagen säger också att mottagandet från kunderna enbart varit positivt.

– Jag tror att på samma sätt som vi i medlemsföretagen förfärats av överkonsumtionen av påsar, så har även konsumenterna snappat upp det på nyheterna. Initiativet landade väl hos redan medvetna kunder, säger Fredrika Klarén, hållbarhetschef på Kappahl, till tidningen.

Eva Eiderström, chef för avdelningen Handla miljövänligt hos Naturskyddsföreningen, tycker att det är positivt att konsumenterna ställs inför ett val.

– När konsumtionen är omedveten tar man inte ställning till vad den kan ha för påverkan på miljön. Nu ställs konsumenterna inför ett aktivt val, säger hon till tidningen."

.............

Joel Linde skriver 2 juni 2017 för tidningen ELLE om samma ämne men ur synvinkeln hur folk reagerar med motsatta tankar om projektet och om det möjligen finns bättre sätt att värna om miljön för en hållbarare framtid.

"Initiativet har fått mycket positiv respons och uppmärksamhet. Men det är inte alla som är enkom nöjda med satsningen. Ett samtal med Joanna Morell, presskontakt på H&M Sverige, förklarar situationen såhär:

Förbrukningen av påsarna kanske minskar, tror ni också att nedskräpningen kommer minska?

– Målsättningen med initiativet är att minska påskonsumtionen och på så sätt bidra till en mer hållbar resursanvändning samtidigt som vi minskar nedskräpning och ökar medvetenheten om påsars negativa miljöpåverkan. Vi hoppas såklart att initiativet resulterar i att fler inte väljer att köpa nya påsar eller exempelvis att fler väljer att använda en och samma tygpåse.

Tror ni att fler påsar kommer återvinnas bara för att kunden får betala för dem?

– Att ta betalt för påsarna hoppas vi kan fungera som ett incitament och en morot för kunden att minska sin konsumtion av påsar.

Det låter som att mycket av ansvaret egentligen landar på konsumenterna? De får betala extra och de förväntas återanvända och återvinna påsarna.

– Vi tror generellt sett att vi kan göra störst skillnad när vi samarbetar med våra kunder i hållbarhetsfrågor och det gäller även detta initiativ. Medlemmarna i One Bag Habit tror att vi tillsammans har större genomslagskraft och att initiativets syfte blir tydligare för konsumenten när vi är flera från branschen som går samman. Genom att ta betalt för påsarna sänder medlemmarna i One Bag Habit en signal till kunden av vikten att minska konsumtionen av påsar."

 

Vad är era tankar kring projektet One Bag Habit?

elle fashion future hållbarhet mode success sustainability
0 kommentarer