De externa varumärken som kommer att finnas i sortimentet när H&M:s nya mode- och inredningskedja Arket öppnar i höst är såväl svenska som internationella. Det skriver branschtidningen Habit.

Externa varumärken i sortimentet är i huvudsak inom skor, accessoarer och heminredning.

Svenska märken i sortimentet är bland andra Tretorn, Nividas, Hestra, Klippan och Iris hantverk. Därtill finns bland annat Adidas, Brio, Clarks, Converse, Duralex, Nike, Peugeot, RM Williams, Reebok och en rad andra varumärken.

H&M höll i slutet på förra veckan en kollektionspresentation för den nya mode- och inredningskedjan i London, där också den första butiken ska öppnas. Sedan tidigare är det känt att konceptet får premiär på 224 Regent Street i London och därtill har en butiksadress i Köpenhamn kommunicerats.

Nu är det även känt att koncernen konverterar en butik för H&M till Arket på adressen 27 till 29 Long Acre i Londons Covent Garden, skriver Habit. Efter butiker i London och Köpenhamn väntar även München och Bryssel till hösten samt e-handel i initialt 18 europeiska länder.

Med Arket vill H&M sikta in sig på ett lite lyxigare segment.

”Riktning och fokus kommer ligga på enkel, tidlös och funktionell design. Det kommer finnas produkter i ett brett spektrum av priser, men i ett något dyrare prissegment än H&M, med tyngdpunkt på material, funktion och passform” säger Karl-Johan Persson".

..............................................................

Enligt tidningen Café är tanken bakom Arket-butikerna att de ska erbjuda ”enkla och tidlösa” kollektioner för män, kvinnor och barn, accessoarer och ett utvalt sortiment till hemmet, skriver H&M i sin delårsrapport. Skriver tidningen Café.

De berättar också att det kommer att finnas produkter i brett prisspann, dock i ett något högre prissegment än H&M, med betoning på material, funktion och passform.