Vad betyder 5 kr för dig?

Tidningen VA-Veckans Affärer  kom ut med denna logiska matematik som kan ge oss alla en tankeställare och en sympati för vad 5 kronor kan betyda för oss VS någon annan..
Artikeln är Publicerad 2017-06-01 10:51 av och hittas
 
 

"Så mycket dyrare blir kläderna om H&M betalar fabrikslöner som går att leva på"

Hur mycket skulle en skjorta på H&M kosta om fabriksarbetarna fick löner de kan leva på?

Arbetarna på fabrikerna som producerar H&M:s kläder tjänar kring 750 kronor i månaden, medan en levnadslön i Bangladesh ligger på 2 083 kronor per månad, det vill säga mer än det dubbla.

Men det skulle inte krävas en stor prishöjning på kläderna i H&M:S butiker för att kunna betala ut en lön till fabriksarbetarna som går att leva på. Det påstår Sasja Beslik, chef för hållbara finanser hos Nordea, i ett inlägg på Twitter.

H&M har 1,6 miljoner arbetare i distributionskedjan och 272 580 anställda i Bangladesh. 

Det här krävs för att betala ut högre löner, enligt Nordeas beräkningar:

  • Om priset på en skjorta höjs med 2,88 kronor i butiken kan H&M betala ut dubbla löner till fabriksarbetarna.
  • Om priset sedan höjs med ytterligare 2,18 kronor kan H&M betala ut levnadslöner till arbetarna på fabrikerna i Bangladesh.
  • Snittpriset för en H&M-skjorta i butik är idag 174 kronor.
  • Om fabriksarbetarnas löner dubblas skulle priset på skjortan bli 177 kronor.
  • Om fabriksarbetarna tjänar levandslöner skulle priset på skjortan bli 179 kronor – det vill säga ungefär fem kronor dyrare.

Här är matten som ligger till grund för påståendet:

In #Nordea, we just had a look at the math and came up with this. Quite interesting, don’t you think? #fastfashion #livingwage@hm pic.twitter.com/ZntYTKTGyM

@hm And here's the math behind... pic.twitter.com/aKxm2hVPnP

View image on Twitter
 
Hur förändras dina tankar nu? Hur tänker du på dina köp, prioriteringar, fast fashion? Kan du som konsument förändra denna modebransch vi i dagsläget befinner oss i till en mera genuin och hållbar industri och affärsverksamhet?
 
Svar: Ja. Du bestämmer. Vi är konsumenten som konsumerar, gör affärerna och lägger grunden för marknaden & dess struktur, möjligheter & framtid.
design fashion fastfashion framtid hållbarhet konsumtion success sustainability säkerstil
0 kommentarer